Stipendiater blev som regel først kontaktet i forbindelse med et af UNU/IIST's mange, avancerede kurser.
Over årene er disse typisk 2 ugers kurser blevet afholdt på fire kontinenter (Afrika, Asien, Østeuropa og Sydamerika), og i godt 20 lande. Kurserne er forberedt gennem typisk et halvt år med lokale kræfter hvis engagement var kendt. Deltagerne, typisk 25-40, havde som regel alle en højere akademisk grad (MSc eller PhD) og nogle års erfaring. Emnerne var typisk sådanne som her i Danmark formidles gennem PhD kurser.
Kurserne blev også UNU/IIST's måde at engagere sig lokalt: at finde lokale partnere til fælles kursus-udvikling, fælles forskning eller fælles, avanceret udvikling af programmel. Dels etablerede UNU/IIST sin troværdighed gennem kurserne, dels kom vi i kontakt med ledelserne for lokale universiteter, for disses informations-teknologi (datalogi, m.fl.) afdelinger, og med lovende, unge forskere. Gennem disse kom vi i kontakt med lokale offentlige og private institutioner med hvem det iblandt blev muligt at etablere fælles, avancerede udviklings-projekter.
En alt større UNU/IIST aktivitet er, gennem årene, blevet den fælles udvikling og lokal igang-sætning af nye kurser. Hvor interessen var etableret, har UNU/IIST så kunnet invitere een eller to stipendiater til Macau for et tre til fire måneders ophold. Under dette ophold har en UNU/IIST forsker så arbejdet intenst med disse stipendiater. Udvikling af et kursus betyder ikke blot at fastlægge formål, indhold og tidplan, men også at sikre at stipendiaterne evnede at give det udviklede kursus på et tilstrækkeligt højt plan: at pædagogikken og didaktikken var iorden, samt at de tekniske færdigheder var tilstede -- dvs. at stipendiaten også selv kunne blive en habil ingeniør og/eller forsker indenfor undervisnings-området mm.
UNU/IIST har nu haft godt 10 stipendiater indenfor kursus-udvikling: fra Argentina, Brasilien, Burkina Faso, Cameroun, Gabon, Indien, Kina, Macau, Mongoliet, Ukraine, Vietnam, m.fl.
UNU/IIST er af Kina's undervisningsministerie blevet bedt om at bidrage til to af dets nuværende kommissioner: een vedrørende nye undervisnings-planer i datalogi og datamatik, og en kommision, noget mere favnende, der benævnes: ``Curriculum for the 21st Century''.
Dette viser at FN Universitetet kan bidrage essentielt.