Ved en metode forstås
En række principper for analyse,
udvælgelse og brug af teknikker og værktøj
til effektivt at konstruere en effektiv genstand.
Hvor genstandsområdet i teoretisk datalogi er de ``størrelser'' der kan eksistere inde i datamaten, indbefatter genstandsområdet i datalogisk metodelære også de personer der skal konstruere datamatikken. Dette forhold kan nemt føre til et ``skred'': at man istedetfor at interessere sig primært for data-, beregnings- og processkonstruktion fokuserer på den menneskelige størrelse. Det sidste er, især i vores navlebeskuende, selvrealiserende tider, måske vigtigt, men det ville være katastrofalt hvis en programmørs eller brugers stort set ikke-definérbare trivsel sker på bekostning af en raket der eksploderer, et tog der kører ind i et andet, et skattetræk der medfører telefonstorm og lignende.
Vi skal derfor, i god overenstemmelse hvad vi er uddannet til, i det følgende koncentrere os om det rent faglige i datalogisk metodelære. Men helt glemme mennesket vil vi så sandelig ikke gøre -- al den stund metodelærens forskrifter skal tale til dette mennneske hvis kreativitet ikke gerne skulle begrænses men snarere tværtimod: gennem gode principper, teknikker og værktøj at give ingeniøren mulighed for at koncentrere sig om det kreative, herunder de menneskelige hensyn.